Kitchen

Banalnie proste bułki pełnoziarniste

Wrzucając na Instastory zdjęcie świeżo upieczonych bułek orkiszowych nie spodziewałam się aż tylu zapytań o przepis, który swoją drogą jest banalnie prosty 😉

Jestem, a przynajmniej staram się być na diecie o niskim indeksie glikemicznym i muszę przyznać, że znalezienie odpowiedniego pieczywa w sklepach a nawet piekarniach jest nie lada wyzwaniem.Producenci w ogóle nie widzą problemu w nazwaniu chleba pszennego żytnim razowym, lub zwykłych białych kajzerek z domieszką barwnika np. razowymi pełnoziarnistymi lub nawet grahamkami, ot taki paradoks.Będąc na diecie z niskim IG można spożywać pieczywo tylko z mąk o typie powyżej 1850, a niestety do większości wypieków nawet do mąki pełnoziarnistej dodawana jest najzwyklejsza pszenna, która ma bardzo wysoki indeks glikemiczny, powoduje wyrzut insuliny przy mojej dolegliwości oraz utrudnia spalanie i przemianę materii.

Pewnego, pięknego dnia, zmęczona poszukiwaniami na półkach sklepowych postanowiłam sama upiec swoje bułki.

Ich nieodpartymi zaletami są:

*szybkość przygotowania – wyrabianie 10min, pieczenie 30 min.

*znajomość składu i możliwość urozmaicenia wedle uznania

*jedzenie bezpośrednio na ciepło -ojj taak, najlepiej z masełkiem czosnkowym 🙂

*duma z samodzielnego wypieku 😛

 

 

Przepis na 9 bułek w podstawowej wersji

*0,5kg mąki orkiszowej

*300ml letniej wody

*łyżeczka soli

*1 saszetka tj 7g suchych drożdży

*szczypta cukru

*czarny lub zwykły sezam do posypania wierzchu

Do mąki dodajemy suche składniki, następnie dolewamy wody i zagniatamy ciasto. Ugniatamy tak długo aż zacznie samo odchodzić od dłoni. W przypadku gdy jest zbyt kleiste dodajemy trochę mąki.Gotowe ciasto odstawiamy do wyrośnięcia w ciepłym miejscu na 15-20 minut, może być na dłużej ale to nie jest konieczne.

Formujemy bułki, wykładamy na blachę z papierem do pieczenia i wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do 180 st. na 30 minut. Z termoobiegiem jakieś 5-10 min. krócej, najlepiej obserwować.

Bułki można modyfikować wedle uznania dodając różne przyprawy lub suszone zioła.Tak samo mąkę orkiszową możemy zastąpić każdą inną pełnoziarnistą 🙂

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *